Interpelacja poselska w sprawie wywozu śmieci z terenów ROD
3012.2016
W dniu 19.12.16 r. poseł Krzysztof Paszyk (PSL) złożył do Ministra Środowiska interpelację poselską nr 8817 w sprawie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W interpelacji tej występuje z zapytaniem, czy Ministerstwo Środowiska podejmie działania w celu wprowadzenia w w/w ustawie zmian ukierunkowanych na poprawę sytuacji polskich działkowców. W przedmiotowej interpelacji został poruszony bardzo istotny problem -wysokich opłat za wywóz śmieci z terenów ROD, którym Krajowa Rada PZD zajmuje się od dłuższego czasu. W szczególności, KR PZD przeprowadziła analizę funkcjonowania w ROD ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W dniu 29 czerwca 2016 r. Krajowa Rada PZD przyjęła uchwałę nr 4/VIII/2016, w której wyznaczyła zadania dla struktur PZD związane z funkcjonowaniem w ROD ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Następnie, w dniu 15 lipca 2016 r. została przesłana do Ministra Infrastruktury ocena funkcjonowania w ROD ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w której Związek wskazał na konieczność jej nowelizacji z uwzględnieniem rodzinnych ogrodów działkowych. Natomiast w dniu 18 sierpnia 2016 r. KR PZD wystąpiła do Ministra Środowiska o dostosowanie zapisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach do potrzeb ROD, w tym spowodowanie, aby stawki opłaty za wywóz śmieci były adekwatne do ilości śmieci faktycznie wytwarzanych na terenach ogrodów. W swoim wystąpieniu KR PZD zwróciła się również o podjęcie działań mających na celu spowodowanie, aby opłaty za śmieci z ogrodów były sprawiedliwe, miarodajne i dostosowane do specyfiki ogrodów, które są wykorzystywane przez działkowców sezonowo, w celach rekreacyjno - wypoczynkowych.
W odpowiedzi na pismo KR PZD, w dniu 18.10.2016 r. Ministerstwo Środowiska - Departament Gospodarki Odpadami udzielił odpowiedzi w tej sprawie. W swoim piśmie, wskazał, że objęcie rodzinnych ogrodów działkowych jako nieruchomości niezamieszkałych systemem wywozu śmieci wynikającym z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym opłatą ryczałtową zależy od woli rady gminy. Jednocześnie Ministerstwo Środowiska poinformowało, że w związku z docierającymi do resortu sygnałami o niezgodnym z prawem ustalaniu przez gminy opłaty ryczałtowej zagadnienie opłaty ryczałtowej jest obecnie analizowane w Ministerstwie Środowiska pod kątem potrzeby wprowadzenia zmian prawnych w tym zakresie. Przeanalizowane zostaną również informację przekazane przez KR PZD i za pośrednictwem Ministerstwa Infrastruktury.
MAP
W załączeniu: