Czy droga na Wiczlinie musi przebiegać przez działki ROD?
0110.2025
Planowana ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego wzbudza spore kontrowersje zwłaszcza wśród działkowców. Ok. 100 osób protestowało w tej sprawie pod magistratem.
Po proteście delegacja działkowców spotkała się z władzami Gdyni, które w obecności mediów przyznały, że w trwającej kadencji nie zamierzają rozpoczynać prac nad drogą.
Czy da się zmienić przebieg drogi Jana Nowaka-Jeziorańskiego, by ominęła tereny działek ROD na Wiczlinie? Zasugerował to w swojej interpelacji do władz miasta Łukasz Strzałkowski, radny miasta Gdyni.
Do naszej redakcji napisał pan Tomasz, który twierdzi, że wyniknęłoby z tego dużo korzyści.

Oto jego propozycja:
Według projektów ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego miałaby zaczynać się od węzła Gdynia Dąbrowa, omijać dzielnice Dąbrowę od zachodu i łączyć się z ulicą Wiczlińską, przecinając na pół ROD Wiczlino. W związku z tym działkowcy zaczęli protestować, a droga ponownie została "zakopana" w dokumentach urzędu miasta.
Uważam, że przebieg ul. Jeziorańskiego można usprawnić. Zamiast kończyć ją na skrzyżowaniu ul. Wyszyńskiego z Wiczlińską, co nie byłoby wystarczającym rozwiązaniem dla szybko rozwijającej się dzielnic, proponuję, aby jej przebieg przesunąć na wschód od ROD. Następnie droga prowadziłaby przez ulicę Krauzego i kończyłaby się na skrzyżowaniu z Chwarznieńską.

Argumenty za inwestycją:
Odciążenie skrzyżowań Rdestowa-Nowowiczlińska, Miętowa-Nowowiczlińska, Chwarznieńska/Wiczlińska
Odciążenie ulic Śliska, Nowowiczlińska, Rdestowa, Miętowa, Wiczlińska i Chwarznieńska
Poprawa dojazdu do ulic Bryla, Krauzego, Szewczenki na Wiczlinie i Łanowa, Miętowa, Wieża widokowo Góra Donas na Dąbrowie
Możliwość stworzenia nowej linii autobusowej bądź trolejbusowej z centrum do Kaczych Buków
Odpowiada rzecznik UM w Gdyni.
- Zaproponowany przez czytelnika alternatywny przebieg planowanej tzw. ulicy Jana Nowaka-Jeziorańskiego nie zapewniłby znaczącej poprawy obsługi komunikacyjnej dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Jego realizacja wiązałaby się z utratą cennych terenów przyrodniczych, do tego byłby znacznie droższy w realizacji, a poza tym nie spełnia też zasad zrównoważonego rozwoju - przekonuje Tomasz Złotoś.
Argumenty przeciw inwestycji:
Zaprezentowany przez czytelnika wariant nie jest trasą średnicową - nie prowadzi do centrum dzielnicy, gdzie dopuszczona jest zwiększona intensywność zabudowy mieszkaniowej wraz z programem usługowym o zasięgu dzielnicowym. Nie spełniłby więc oczekiwań mieszkańców rozbudowującej się dzielnicy Chwarzno-Wiczlino oczekujących szybszego i sprawniejszego połączenia z centrum miasta.
Nie zachowuje zasad hierarchii klas dróg, uniemożliwiając równomierne rozłożenie ruchu drogowego, zgodnie z zasadami opisanymi powyżej.
Jest prowadzony poza terenami mieszkaniowymi, co wiąże się m.in. z brakiem zasadności stworzenia systemu buspasów (brak potencjału pasażerskiego).
Ingeruje znacząco w obszar Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, powodując negatywne oddziaływanie środowiskowe oraz naruszenie zasad określonych w planie ochrony TPK, przyjętym przez Sejmik Województwa Pomorskiego w 2022 r. (uwarunkowania środowiskowe).
Wymagałby przeznaczenia na cele nieleśne gruntów leśnych o znacznej powierzchni (uwarunkowania środowiskowe i rachunek ekonomiczny związany z wycinką znacznych połaci lasu).
Wymagałby znacznych przekształceń terenu oraz nakładu robót ziemnych i inżynierskich, (uwarunkowania środowiskowe i rachunek ekonomiczny).
Wymagałby wykupu prywatnych działek, także działek budowlanych przeznaczonych pod zabudowę (dodatkowe roszczenia odszkodowawcze) oraz działek własności Skarbu Państwa w zarządzie Nadleśnictwa Gdańsk (rachunek ekonomiczny).
Dlaczego droga musi przebiegać przez ogródki działkowe na Wiczlinie?
- Urbanizacja Gdyni Zachód (prognozowana docelowa liczba mieszkańców ok. 40 tys.) rozwijana jest od ponad 20 lat w oparciu o układ drogowy przyjęty w planach miejscowych - odpowiada Tomasz Gałązka, dyrektor ds. inwestycji w UM w Gdyni.
Jak dodaje, ustalony w dokumentach planistycznych przebieg drogi zbiorczej tzw. ulicy Jana Nowaka-Jeziorańskiego uwzględnia poniższe uwarunkowania:
Jest dostosowany do charakteru oraz standardów drogi zbiorczej (trasa średnicowa), która prowadzi do centrum dzielnicy, gdzie dopuszczona jest zwiększona intensywność zabudowy mieszkaniowej wraz z programem usługowym o zasięgu dzielnicowym.
Zachowuje zasady hierarchii klas dróg, umożliwiając równomierne rozłożenie ruchu drogowego oraz korzystną geometrię zapewniającą płynność ruchu drogowego.
Gmina sukcesywnie pozyskuje grunty przeznaczone pod budowę drogi na podstawie ustaleń planów miejscowych.
Jest prowadzony w oddaleniu od granic TPK oraz uwzględnia umiarkowaną ingerencję w obszary cenne przyrodniczo (uwarunkowania środowiskowe).
Posiada uzyskaną zgodę przeznaczenia na cele nieleśne gruntów leśnych (uwarunkowania środowiskowe).
Uwzględnia ograniczone przekształcenia terenu oraz nakład robót ziemnych i inżynierskich (uwarunkowania środowiskowe i rachunek ekonomiczny).
Umożliwia potencjalne prowadzenie lekkiego transportu szynowego do Chwarzna-Wiczlina, planowany rozwój infrastruktury przeciwpowodziowej na rzece Kaczej uwzględnia przebieg drogi ustalony w planach miejscowych.
Tomasz
Źródło: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Czy-droga-na-Wiczlinie-musi-przebiegac-przez-dzialki-ROD-n208715.html

